Veelgestelde vragen

Op welke apparaten kan ik naar de video’s op dit platform kijken?

Je kunt video’s op dit platform bekijken door dit platform te bezoeken op een smartphone, tablet, Smart TV browser, computer of laptop. Houd er rekening mee dat het apparaat dat u gebruikt om de content te bekijken, moet beschikken over een up-to-date internetbrowser (bij voorkeur Google Chrome) en besturingssysteem. Verderop in deze FAQ lees je hoe je de video’s op dit platform kunt casten naar je televisie door middel van Google Chromecast. Je hebt ook een goede, stabiele internetverbinding nodig om optimaal van de video’s te kunnen genieten. Wij raden daarom aan om een snelle WiFi of 4G verbinding of LAN/UTP kabel te gebruiken.

Kan ik de video’s ook op mijn televisie bekijken?

Absoluut! Er zijn meerdere manieren om de video’s op je televisie te bekijken. De meest stabiele manier om dit te doen is middels een HDMI-kabelverbinding tussen je computer of laptop en je televisie. Alle draadloze verbindingen zijn namelijk gevoeliger voor haperingen.

Hoe bekijk ik de video’s op mijn televisie door middel van een HDMI-kabel?

Sluit allereerst je HDMI-kabel aan op de HDMI-uitgang van je computer en op HDMI-ingang van je televisie. Zet vervolgens de televisie aan. Selecteer daarna op je computer bij de beeld- en geluidsinstellingen de televisie als output. Kies op je televisie de gebruikte HDMI-ingang als input. Meestal doe je dit met de knop ‘Source’. Daarna zal de televisie het beeld en het geluid van je computer weergeven. Gebruik vervolgens je computer om het videoplatform te bezoeken en de video te starten die je wilt bekijken.

Wat zijn de juiste HDMI-instellingen op een Windows-computer?

1. Sluit de HDMI-kabel aan op de betreffende uitgang op je Windowslaptop of -computer;

2. Ga naar het bureaublad, klik op de rechter muisknop en kies voor Beeldscherminstellingen;

3. Je ziet in het volgende venster twee rechthoekjes naast elkaar. Deze rechthoekjes zijn genummerd (1 en 2) en stellen je laptop en je televisie voor. Zie je maar 1 blokje? Klik dan op ‘Detecteren’;

4. Scroll naar beneden en klik bij de optie 'Meerdere schermen' op de keuzelijst en kies de optie ‘Deze beeldschermen dupliceren’ als je wilt dat het beeld van je laptop ook op je televisie wordt getoond;

5. Scroll naar beneden om je resolutie in te stellen. Gebruik één van de volgende resoluties:

a. Heb je een HD Ready televisie? Kies dan de resolutie 1280x720.

b. Heb je een Full HD televisie? Kies dan de resolutie 1920x1080.

c. Heb je een 4K televisie? Kies dan de resolutie 3840x2160 (indien beschikbaar).

6. Het kan voorkomen dat het geluid van de video’s niet automatisch uit de speakers van de televisie komt. Dit kun je handmatig aanpassen onder het instellingen-kopje 'Geluid'. Kies daar bij 'Uitvoerapparaat' je televisie. Je kunt hier ook komen door met je rechtermuisknop op het speaker-symbooltje te klikken, rechts onderin op je laptop of computer.

Wat zijn de juiste HDMI-instellingen op een Apple Macbook?

1. Om je Macbook middels HDMI op een televisie aan te sluiten, heb je vaak een koppelstuk nodig; 

2. Klik vervolgens links bovenin het scherm op het Apple-symbool en vervolgens op ‘Systeemvoorkeuren’ en daarna ‘Beeldschermen’;

3. Onder het tabblad 'Beeldscherm' kies je voor ‘Standaard voor beeldscherm' om automatisch de optimale resolutie voor jouw televisiescherm in te stellen; 

4. Kies je voor ‘Geschaald’, dan kun je vervolgens handmatig een resolutie instellen;

5. Onder het tabje 'Rangschikking' zie je twee rechthoekjes naast elkaar. Deze stellen je laptop en je televisie voor. Kies de optie 'Schakel synchrone weergave in' als je wilt dat het beeld van je laptop ook op je televisie wordt getoond;

6. Het kan voorkomen dat het geluid van de video’s niet automatisch uit de speakers van de televisie komt. Dit kun je handmatig aanpassen: klik op het Apple-symbool en kies voor ‘Systeemvoorkeuren’ en vervolgens voor ‘Geluid’ en daarna ‘Uitvoer’. Selecteer tenslotte je televisie in de lijst met apparaten.

Kan ik de video’s op mijn televisie bekijken door middel van Google Chromecast?

Dat kan, en wel als volgt: 

1. Open de Chrome-browser op je tablet, laptop of desktopcomputer, ga naar juiste URL van het videoplatform en kies een video om te bekijken;

2. Ga, als de video afspeelt, naar het menu in je Chrome Browser. Dit doe je door op de drie puntjes rechtsboven in je browser te klikken. Let erop dat dit soms ook een ander teken kan zijn (bijvoorbeeld als er een update klaar staat om uit te voeren);

3. Kies vervolgens voor 'Casten' en kies het Chromecast-apparaat waarop je de gekozen video wilt bekijken;

4. Zet, als het casten gelukt is, het beeld op schermvullend.

Goed om te weten: Chromecasten werkt ook vanaf de mobiele apps van het videoplatform voor iOS en Android (indien beschikbaar) en vanaf de internetbrowser van je smartphone of tablet. 

Kan ik de video’s bekijken door middel van Apple Airplay?

Ja, dat kan. Je hebt dan een apparaat nodig dat het afspelen van video’s via Apple Airplay ondersteunt. Dit kan een iPhone, iPad of een computer met macOS zijn met daarop de laatste versie van de Safari internetbrowser.

Hoe kan ik de video’s afspelen op mijn Smart TV?

De beste, meest stabiele manier om de video’s af te spelen op je Smart TV is door gebruik te maken van de hierboven besproken HDMI-koppeling tussen je laptop of computer en je Smart TV of door de video’s middels Google Chromecast naar je televisie te sturen. Je kunt de video’s ook bekijken via de Apple tvOS/Apple TV-app, de LG Smart TV-app of de Samsung Smart TV-app (indien beschikbaar voor dit videoplatform).

Ik heb op ‘play’ gedrukt. Wat moet ik doen als de video niet start?

Als je gekozen video helemaal niet afspeelt en het scherm op zwart blijft staan, heeft dat vermoedelijk te maken met de cookies in je internetbrowser. Als je deze verwijdert hebt en je je browser opnieuw opstart, moet het probleem opgelost zijn. Het kan ook zijn dat het afspelen van de video wordt geblokkeerd door een ad blocker of een geïnstalleerd antivirusprogramma op je computer, telefoon of tablet. Schakel deze software uit of stel een uitzondering in voor de URL van het videoplatform en ververs dan de pagina. Als dit ook niet lukt, probeer dan de video te bekijken in een andere internetbrowser. Gebruik je Google Chrome en heb je extensies geïnstalleerd die data verzamelen? Dan kunnen deze conflicteren met de video. Schakel deze extensies uit en ververs de pagina. Als je alle genoemde mogelijke oplossingen hebt geprobeerd maar nog steeds een zwart scherm blijft zien, controleer dan of de browser die je gebruikt om de video te bekijken de meest recente versie is. Zo niet, installeer dan de meest recente update, ververs de website en probeer het opnieuw.

De gekozen video speelt wel af, maar het beeld hapert. Wat kan ik hieraan doen?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het beeld van de gekozen video hapert. De meest voorkomende oorzaak is een beperkte internetverbinding. Wanneer je via WiFi naar de video kijkt, kan het zijn dat de verbinding niet goed genoeg is om het video- en geluidssignaal op een goede manier te ontvangen. Dit kan komen doordat er meerdere apparaten tegelijkertijd met het WiFi-netwerk verbonden zijn. Zorg er in dat geval voor dat andere apparaten in je netwerk weinig tot geen gebruik maken van het internet. 

Je kan er ook voor kiezen om de resolutie van de gekozen video lager te zetten. Rechtsonder in het videoscherm in browsers als Google Chrome (Apple Safari geeft deze optie niet weer) zie je een tandwieltje staan. Klik hierop om de resolutie van de video aan te passen. Werkt het aanpassen van de resolutie niet, verwijder dan je cookies en start de video opnieuw op. Mogelijk wordt het videosignaal geblokkeerd door een adblocker of een antivirusprogramma. Zet daarom voor de zekerheid je adblocker uit of maak voor de domeinnaam van het videoplatform een uitzondering in je antivirusprogramma. Helpt bovenstaande niet, zorg er dan voor dat je browser up-to-date is. 

Wil je er zeker van zijn dat er zo min mogelijk haperingen kunnen optreden tijdens het bekijken van een video, maak dan gebruik van een laptop of computer met een LAN/ethernetkabel. Wil je de video op een televisie bekijken, maak dan aanvullend gebruik van een HDMI-kabel om je laptop of computer aan te sluiten op je televisie. Door gebruik te maken van kabels - zowel LAN- als HDMI-kabels - neemt de mogelijkheid op haperingen ontzettend af. 

Ik zie wel beeld, maar hoor geen geluid. Wat kan ik hieraan doen?

Controleer allereerst of het geluid van de gekozen video niet toevallig nog op ‘mute’ staat. Dit kun je zien aan het geluidsicoontje in de afspeelbalk, onderin de videoplayer. Daarna is het belangrijk om het volume van het apparaat te controleren waarop je de video afspeelt. Zorg ervoor dat het geluid van dat apparaat aanstaat. Vervolgens kun je (nogmaals) het volume van de video zelf controleren. Dit doe je door linksonder in het videoscherm, naast de ‘stop’-knop, te klikken op het geluidsicoontje. Wanneer er een streep door dit icoontje staat, is het geluid uit. Door er op te klikken gaat het geluid aan en verschijnt er een balk met een schuifje. Verschuif deze naar rechts om het volume zo hard als mogelijk te zetten. Kijk je middels een HDMI-kabel naar de video, dan kan het zijn dat je eerst nog de juiste geluidsuitvoer moet selecteren. 

Als je gebruik maakt van het Apple-besturingssysteem klik je op het Apple-symbool linksboven in beeld en vervolgens op Systeemvoorkeuren, Geluid, Uitvoer en selecteer je je televisie in de lijst met apparaten die hier getoond wordt. In het Windows-besturingssysteem kies je voor het kopje Geluid en kies onder het kopje ‘Uitvoerapparaat’ je televisie. Je kunt ook in dit scherm komen door met je rechtermuisknop op het speaker symbooltje te klikken, rechtsonder in het scherm van je laptop of computer.

Waar kan ik terecht als ik vragen heb over de toegang tot de video’s?

Heb je alle bovenstaande tips en trucs gelezen en lukt het nog steeds niet om van de video’s te genieten? Neem dan contact op met tom@tsdy.nl

We doen dan ons best om er samen met jou voor te zorgen dat de video’s op een goede manier afspelen.